Laman Web Rasmi
Air Kelantan Sdn. Bhd.

  • Utama
  • Korporat
    • Ahli Lembaga Pengarah
    • Kumpulan Pengurusan
    • Carta Organisasi Info Jabatan
    • Visi & Misi
    • Keutuhan & Integriti
      • Saluran Aduan/Maklumat
  • Perkhidmatan
    • Semakan Bil
    • Senarai Tukang Paip
    • Pemotongan Bekalan Air
    • Penyambungan Semula Bekalan Air Setelah Di Potong
  • Berita
    • Pembaikian & Penyelenggaraan
    • Notis Makluman Gangguan Bekalan Air
    • Aktiviti Semasa
    • Tender
    • Artikel & Media
    • Buletin
    • Kerja Semasa & Naik Taraf
  • Aduan Pengguna
Menu
  • Utama
  • Korporat
    • Ahli Lembaga Pengarah
    • Kumpulan Pengurusan
    • Carta Organisasi Info Jabatan
    • Visi & Misi
    • Keutuhan & Integriti
      • Saluran Aduan/Maklumat
  • Perkhidmatan
    • Semakan Bil
    • Senarai Tukang Paip
    • Pemotongan Bekalan Air
    • Penyambungan Semula Bekalan Air Setelah Di Potong
  • Berita
    • Pembaikian & Penyelenggaraan
    • Notis Makluman Gangguan Bekalan Air
    • Aktiviti Semasa
    • Tender
    • Artikel & Media
    • Buletin
    • Kerja Semasa & Naik Taraf
  • Aduan Pengguna

KENYATAAN AKSB

Assalamualaikum

 

Kepada Pengguna AKSB yang dihormati.

Untuk makluman pada masa ini Negeri Kelantan mengalami cuaca kering iaitu dalam masa 3 bulan jumlah hujan yang turun tidak melebihi 100 mm. Ini memberikan kesan kepada aras air bumi dan tidak terlepas juga Loji Air yang meggunakan air bumi. Apatah lagi pada musim ini, penggunaan air lebih tinggi pada musim biasa.

 

Alhamdulillah, bermula 07 Jun (Khamis), hujan mula turun secara bertempat  dan walau tidak lebat kami menjangkakan akan berlaku pemulihan terhadap air didalam tanah dalam masa lima hingga tujuh hari bergantung pada intensiti hujan dan jangkamasa hujan.

 

Pada masa ini beberapa kawasan yang mendapat bekalan dari Loji Air Pintu Geng melalui Tangki Kg Kota mengalami masalah penurunan tekanan. Antara kawasan yang terlibat adalah;

Blok 1

• Kg Pendek

• Kg Kota

• Kawasan RTM

• Kg Padang Layang

• Wakaf Sena

 

Blok 2

• Kg Salor

• Kg Aur Duri

• Kg Serian

• Kg Kubang Rawa

• Kg Padang Belukar

• Kg Pengakalan Feri

 

Pada 07 Jun (Khamis), pihak AKSB telah melakukan perubahan agihan bekalan air. Blok 1 kekal menerima air dari Loji Air Pintu Geng manakala Blok 2 akan mendapat bekalan air daripada Loji Merbau Chondong melalui jalan Kemubu – Ludang Paku –  Pendek/Aur Duri. Untuk makluman Loji Rawatan Air Merbau Chondong bermula 07 Mei, ianya telah mampu beroperasi melebihi 70 juta liter sehari iaitu telah melebihi dari permintaan.

 

Bagi memastikan kesinambungan bekalanair, pada  07 Jun AKSB melakukan kerja-kerja di Loji Merbau Chondong bagi pengguna terjamin bekalan dan lebih selesa semasa perayaan Aidil Fitri nanti. Dijangka beberapa tempat akan terkesan bekalan air kerana kerja-kerja ini. Antaranya;

• Jajahan Kota Bharu Selatan (Blok 2 di atas, Pekan Kok Lanas, Pangkal Kalong dan sekitar)

• Jajahan Machang (sekitar pecan Machang, UiTM, Banggol Judah, Temangan, Bar=tu 30 dan sekitar)

• Jajahan Pasir Puteh (Selising, sebahagian Pekan Pasir Puteh)

 

Dalam masa yang sama AKSB cuba melakukan usaha untuk memastikan kesan cuaca kering yang berlaku memberikan kesan minima kepada Bekalan Air Bersih di Kelantan apatah lagi Musim Perayaan Aidil Fitri yang akan tiba dalam masa seminggu lagi. Antaranya dengan meletakkan tangki air statik dibeberapa lokasi berikut;

• Depan Sekolah Menengah Salor (ditepi jalan besar)

• Di Masjid Kubang Rawa

• Di Masjid Salor ( ditepi jalan besar)

Pengguna yang masih terkesan dengan gangguan ini boleh mendapatkanbekalan dikawasan yang dinyatakan di atas.

Bekalan air di kawasan Blok 2 di atas dijangka pulih beransur-ansur bermula pada mala mini.

 

Penguna-pengguna yang mendapat bekalan air dari Loji Air  Chicha juga mengalami gangguan pada pada 07/0/2018  dan 08/06/2018 kerana pada 07/08/2018 (Khamis) kerana kerja-kerja selenggara sebahagian persediaan Aidil Fitri dilakukan di Loji Air ini. Bekalan juga dijangka pulih bermula pada malam 08/06/2018.

Sekian.

Sebarang pertanyaan dan aduan pengguna boleh hubungi 15777

 

Air Kelantan Sdn Bhd

Pautan Pantas

  • Semakan & Bayaran Bil
  • Aduan Pengguna
  • Notis Gangguan Air
  • Artikel & Media
  • Kajian Kepuasan Pelanggan

myAKSB

Capaian e-Perkhidmatan AKSB
Kini Di Hujung Jari Anda

Muat Turun Sekarang:

Pautan Agensi Berkaitan

Pensijilan & Akreditasi

AKSB Hotline ×
Perlukan Bantuan?
Tel : 15777 WhatsApp

Info Korporat

  • Ahli Lembaga Pengarah
  • Kumpulan Pengurusan
  • Visi & Misi
  • Video
  • Pejabat
  • Keutuhan & Integriti
  • Saluran Aduan/Maklumat
  • Sijil Penghargaan

Maklumat Pengguna

  • Piagam Pelanggan
  • Semakan Bil
  • Kadar Tarif
  • Senarai Tukang Paip
  • Kesalahan Di Bawah IPA 2006
  • Tip Penjimatan Air

Perkhidmatan

  • Pemotongan Bekalan Air
  • Penyambungan Semula
  • Proses Ujian Meter Air Pengguna
  • Proses Rawatan Air
  • Fungsi Makmal Pusat

Pusat Khidmat Pelanggan

  • Soalan-Soalan Lazim
  • Hotline

Berita

  • Berita Semasa
  • Buletin Terkini
  • Notis Gangguan Air
  • Penjawatan
  • Permohonan Jawatan Kosong
  • Permohonan Latihan Industri
  • Kenyataan Tender

© Hakcipta Terpelihara 2025 - Air Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB) - 199401006290 (291969-M)

Web Oleh LamanWeb

  • Utama
  • Semakan Bil
  • Berita Semasa
  • Notis Makluman Gangguan Bekalan Air
  • Media AKSB
  • Maklumat Syarikat
  • Utama
  • Semakan Bil
  • Berita Semasa
  • Notis Makluman Gangguan Bekalan Air
  • Media AKSB
  • Maklumat Syarikat

Hotline

Tel : 15777
Whatsapp

Borang Permohonan Bekalan Air

Mohon bekalan air melalui borang ini. Isi maklumat yang diperlukan dan hantar permohonan anda.
KLIK DISINI

Lihat Terma & Syarat Bagi Permohonan Bekalan Air

Domestik

Perniagaan