Laman Web Rasmi
Air Kelantan Sdn. Bhd.

  • Utama
  • Korporat
    • Ahli Lembaga Pengarah
    • Kumpulan Pengurusan
    • Carta Organisasi Info Jabatan
    • Visi & Misi
    • Keutuhan & Integriti
      • Saluran Aduan/Maklumat
  • Perkhidmatan
    • Semakan Bil
    • Senarai Tukang Paip
    • Pemotongan Bekalan Air
    • Penyambungan Semula Bekalan Air Setelah Di Potong
  • Berita
    • Pembaikian & Penyelenggaraan
    • Notis Makluman Gangguan Bekalan Air
    • Aktiviti Semasa
    • Tender
    • Artikel & Media
    • Buletin
    • Kerja Semasa & Naik Taraf
  • Aduan Pengguna
Menu
  • Utama
  • Korporat
    • Ahli Lembaga Pengarah
    • Kumpulan Pengurusan
    • Carta Organisasi Info Jabatan
    • Visi & Misi
    • Keutuhan & Integriti
      • Saluran Aduan/Maklumat
  • Perkhidmatan
    • Semakan Bil
    • Senarai Tukang Paip
    • Pemotongan Bekalan Air
    • Penyambungan Semula Bekalan Air Setelah Di Potong
  • Berita
    • Pembaikian & Penyelenggaraan
    • Notis Makluman Gangguan Bekalan Air
    • Aktiviti Semasa
    • Tender
    • Artikel & Media
    • Buletin
    • Kerja Semasa & Naik Taraf
  • Aduan Pengguna

ELEKTRIK PUTUS PUNCA GANGGUAN BEKALAN AIR – HARAKAHDAILY 29/7/2021

KOTA BHARU: Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) menjelaskan gangguan bekalan air di kawasan Perumahan Taman Sri Machang disebabkan pemberhentian pam air mentah di medan telaga akibat terputus bekalan elektrik Jumaat lepas.

Katanya, kawasan itu menerima bekalan air terawat dari Loji Rawatan Air (LRA) Merbau Chondong.

Menurutnya pengeluaran air terawat berkurangan sehingga menyebabkan kurang takungan air di tangki utama di Loji Rawatan Air (LRA) Merbau Chondong, tangki kubah dan tangki Machang.

“LRA Merbau Chondong membekalkan air terawat ke jajahan Machang, Pasir Puteh dan kawasan Kota Bharu selatan.

“Ia mengambil masa untuk pulih sepenuhnya selepas bekalan elektrik TNB disambung semula. Lagi pun Taman Sri Machang mempunyai 19 akaun terletak di kawasan lebih tinggi daripada paras paip air masuk ke tangki amboran.

“Bagi kawasan perumahan yang lokasinya lebih rendah dari tangki amboran akan pulih lebih cepat selepas gangguan bekalan air dipulihkan,” katanya pada kenyataan hari ini.

Bagaimanapun bagi penyelesaian jangka masa pendek, AKSB menghantar air melalui lori tangki ke kawasan yang terkesan.

“Bekalan air terawat mula stabil pada malam Isnin dan semakin pulih. InsyaAllah persekitaran akan kembali normal dalam masa terdekat,” ujarnya.

Manakala masalah bekalan air di Taman Sri Kota, Kebakat pula pengguna menerima air terawat dari LRA Wakaf Bharu, Tumpat.

Namun telaga di LRA Wakaf Bharu mengalami penyusutan sumber air tanah sebanyak 4 juta liter sehari (JLH).

Kata AKSB pengeluaran air terawat dari LRA Wakaf Bharu menurun dan mengakibatkan berlaku gangguan bekalan air di kawasan tertentu terutamanya yang terletak di hujung agihan.

AKSB juga meningkatkan aktiviti penyelenggaraan telaga untuk meningkatkan kecekapan telaga.

Oleh itu bagi mengurangkan impak kepada pelanggan AKSB menempatkan tangki statik di kawasan yang dikenal pasti.

“AKSB menghantar air melalui lori air kontrak dan lori tangki air AKSB ke tangki statik dan pelanggan terbabit. AKSB memohon maaf di atas gangguan dan kesulitan dihadapi pelanggan,” katanya. – HARAKAHDAILY 29/7/2021

Sumber : https://harakahdaily.net/index.php/2021/07/29/elektrik-putus-punca-gangguan-bekalan-air/

Pautan Pantas

  • Semakan & Bayaran Bil
  • Aduan Pengguna
  • Notis Gangguan Air
  • Artikel & Media
  • Kajian Kepuasan Pelanggan

myAKSB

Capaian e-Perkhidmatan AKSB
Kini Di Hujung Jari Anda

Muat Turun Sekarang:

Pautan Agensi Berkaitan

Pensijilan & Akreditasi

AKSB Hotline ×
Perlukan Bantuan?
Tel : 15777 WhatsApp

Info Korporat

  • Ahli Lembaga Pengarah
  • Kumpulan Pengurusan
  • Visi & Misi
  • Video
  • Pejabat
  • Keutuhan & Integriti
  • Saluran Aduan/Maklumat
  • Sijil Penghargaan

Maklumat Pengguna

  • Piagam Pelanggan
  • Semakan Bil
  • Kadar Tarif
  • Senarai Tukang Paip
  • Kesalahan Di Bawah IPA 2006
  • Tip Penjimatan Air

Perkhidmatan

  • Pemotongan Bekalan Air
  • Penyambungan Semula
  • Proses Ujian Meter Air Pengguna
  • Proses Rawatan Air
  • Fungsi Makmal Pusat

Pusat Khidmat Pelanggan

  • Soalan-Soalan Lazim
  • Hotline

Berita

  • Berita Semasa
  • Buletin Terkini
  • Notis Gangguan Air
  • Penjawatan
  • Permohonan Jawatan Kosong
  • Permohonan Latihan Industri
  • Kenyataan Tender

© Hakcipta Terpelihara 2025 - Air Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB) - 199401006290 (291969-M)

Web Oleh LamanWeb

  • Utama
  • Semakan Bil
  • Berita Semasa
  • Notis Makluman Gangguan Bekalan Air
  • Media AKSB
  • Maklumat Syarikat
  • Utama
  • Semakan Bil
  • Berita Semasa
  • Notis Makluman Gangguan Bekalan Air
  • Media AKSB
  • Maklumat Syarikat

Hotline

Tel : 15777
Whatsapp

Borang Permohonan Bekalan Air

Mohon bekalan air melalui borang ini. Isi maklumat yang diperlukan dan hantar permohonan anda.
KLIK DISINI

Lihat Terma & Syarat Bagi Permohonan Bekalan Air

Domestik

Perniagaan