Laman Web Rasmi
Air Kelantan Sdn. Bhd.

  • Utama
  • Korporat
    • Ahli Lembaga Pengarah
    • Kumpulan Pengurusan
    • Carta Organisasi Info Jabatan
    • Visi & Misi
    • Keutuhan & Integriti
      • Saluran Aduan/Maklumat
  • Perkhidmatan
    • Semakan Bil
    • Senarai Tukang Paip
    • Pemotongan Bekalan Air
    • Penyambungan Semula Bekalan Air Setelah Di Potong
  • Berita
    • Pembaikian & Penyelenggaraan
    • Notis Makluman Gangguan Bekalan Air
    • Aktiviti Semasa
    • Tender
    • Artikel & Media
    • Buletin
    • Kerja Semasa & Naik Taraf
  • Aduan Pengguna
Menu
  • Utama
  • Korporat
    • Ahli Lembaga Pengarah
    • Kumpulan Pengurusan
    • Carta Organisasi Info Jabatan
    • Visi & Misi
    • Keutuhan & Integriti
      • Saluran Aduan/Maklumat
  • Perkhidmatan
    • Semakan Bil
    • Senarai Tukang Paip
    • Pemotongan Bekalan Air
    • Penyambungan Semula Bekalan Air Setelah Di Potong
  • Berita
    • Pembaikian & Penyelenggaraan
    • Notis Makluman Gangguan Bekalan Air
    • Aktiviti Semasa
    • Tender
    • Artikel & Media
    • Buletin
    • Kerja Semasa & Naik Taraf
  • Aduan Pengguna

Pagi ini pihak AKSB KBU bersama Yang Berhormat Kak Ani ADUN Tanjong Mas dan Pegawai Khas Exco Air negeri Kelantan serta lain lain telah membuat lawatan dan tinjauan di PPR Wakaf Mek Zainab, Kota Bharu yang sebelum ini terdapat aduan gangguan bekalan air.

14/5/2022@Kota Baharu.

Pagi ini pihak AKSB KBU bersama Yang Berhormat Kak Ani ADUN Tanjong Mas dan Pegawai Khas Exco Air negeri Kelantan serta lain lain telah membuat lawatan dan tinjauan di PPR Wakaf Mek Zainab, Kota Bharu yang sebelum ini terdapat aduan gangguan bekalan air.

 

Alhamdulillah selepas hasil tinjauan setakat hari ni, bekalan air adalah mencukupi bagi menampung jumlah penduduk di PPR yg hampir 1000 unit.

Tangki air PPR mendapat bekalan air dari Tangki Air Merbau, manakala Tangki Air Merbau mendapat bekalan air dari LRA Kg Puteh.

Di atas permintaan yang semakin bertambah beberapa langkah pendek dan panjang telah diambil, antaranya penghantaran bekalan air melalui lori lori air ke tangki statik dan penghantaran ke tangki pengguna yang terkesan.

Manakala langkah lebih panjang adalah dengan menggali telaga baru di Kg. Kota bagi membekalkan air mentah tambahan ke LRA Kg. Puteh untuk dirawat . Dijangkakan telaga baru ini mampu membekalkan sebanyak 2 juta liter sehari. In shaa Allah kerja-kerja menggali telaga baru ini akan bermula dalam masa terdekat dan dijangka siap sepenuhnya pada akhir tahun ini.

Antara langkah lain diambil adalah dengan membuat satu tangki baru berhampiran tangki sedia ada di PPR bagi membantu menyalurkan air ke tangki PPR jika berlaku gangguan air. Perkara ini akan diangkat kepada pihak KPKT untuk kelulusan projek ini bagi memberi kemudahkan kepada pengguna.

 

Hasil tinjauan juga mendapati banyak berlaku kebocoran paip di dalam kawasan blok-blok dalam PPR itu sendiri yg menyebabkan berlaku pembaziran air yang banyak sehinggakan ada blok yang air bertangkung akibat dari kebocoran itu. Ianya diluar bidangkuasa AKSB dan diharapkan ada tindakan segera juga dari pihak pengurusan PPR berkaitan. Pihak AKSB akan cuba memberi khidmat yang terbaik kepada pengguna khususnya di PPR berkenaan dengan kerjasama semua di PPR demi untuk kesejahteraan dan keselesaan semua pengguna di PPR. In shaa Allah.

https://airkelantan.com.my/wp-content/uploads/2022/05/VID-20220514-WA0030.mp4
https://airkelantan.com.my/wp-content/uploads/2022/05/VID-20220514-WA0029.mp4

Pautan Pantas

  • Semakan & Bayaran Bil
  • Aduan Pengguna
  • Notis Gangguan Air
  • Artikel & Media
  • Kajian Kepuasan Pelanggan

myAKSB

Capaian e-Perkhidmatan AKSB
Kini Di Hujung Jari Anda

Muat Turun Sekarang:

Pautan Agensi Berkaitan

Pensijilan & Akreditasi

AKSB Hotline ×
Perlukan Bantuan?
Tel : 15777 WhatsApp

Info Korporat

  • Ahli Lembaga Pengarah
  • Kumpulan Pengurusan
  • Visi & Misi
  • Video
  • Pejabat
  • Keutuhan & Integriti
  • Saluran Aduan/Maklumat
  • Sijil Penghargaan

Maklumat Pengguna

  • Piagam Pelanggan
  • Semakan Bil
  • Kadar Tarif
  • Senarai Tukang Paip
  • Kesalahan Di Bawah IPA 2006
  • Tip Penjimatan Air

Perkhidmatan

  • Pemotongan Bekalan Air
  • Penyambungan Semula
  • Proses Ujian Meter Air Pengguna
  • Proses Rawatan Air
  • Fungsi Makmal Pusat

Pusat Khidmat Pelanggan

  • Soalan-Soalan Lazim
  • Hotline

Berita

  • Berita Semasa
  • Buletin Terkini
  • Notis Gangguan Air
  • Penjawatan
  • Permohonan Jawatan Kosong
  • Permohonan Latihan Industri
  • Kenyataan Tender

© Hakcipta Terpelihara 2025 - Air Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB) - 199401006290 (291969-M)

Web Oleh LamanWeb

  • Utama
  • Semakan Bil
  • Berita Semasa
  • Notis Makluman Gangguan Bekalan Air
  • Media AKSB
  • Maklumat Syarikat
  • Utama
  • Semakan Bil
  • Berita Semasa
  • Notis Makluman Gangguan Bekalan Air
  • Media AKSB
  • Maklumat Syarikat

Hotline

Tel : 15777
Whatsapp

Borang Permohonan Bekalan Air

Mohon bekalan air melalui borang ini. Isi maklumat yang diperlukan dan hantar permohonan anda.
KLIK DISINI

Lihat Terma & Syarat Bagi Permohonan Bekalan Air

Domestik

Perniagaan